Okienko predškoláka
Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva
Mládežnícka 34
974 04 Banská Bystrica
048/4134751-2
Školská spôsobilosť
Vstup do prvej triedy základnej školy predstavuje pre dieťa, ale aj pre rodičov veľkú
životnú zmenu. Aby dieťa mohlo zvládnuť túto náročnú situáciu bez vážnejších problémov,
malo by byť dobre pripravené. Úspešnosť detí v škole ovplyvňujú biologické faktory, ale
významnú úlohu má aj vplyv prostredia a výchovy, preto je veľmi dôležitá spolupráca rodiny
a materskej školy.
Školská spôsobilosť je pripravenosť dieťa na školu a znamená dosiahnutie takéhostupňa vývinu, ktorý umožňuje dieťaťu úspešné osvojenie školských vedomostí a zručností.
Na zvládnutie školy musí byť dieťa pripravené po stránke fyzickej, rozumovej, sociálnej
a emocionálnej.
Kritériá a znaky školskej spôsobilosti
1. Vek dieťaťa - povinná školská dochádzka začína pre všetky deti, ktoré k 31.8.
dosiahli 6 rokov.
2. Telesná vyspelosť a zdravotný stav - posudzuje detský lekár.
3. Rozumová spôsobilosť - dieťa začína realistickejšie chápať svet, rozlišuje časti,
detaily obrazu, vie vystihnúť podstatné znaky a vzťahy medzi javmi, je schopné
zopakovať povedané, slovná zásoba a jej obsah sa rozširujú. Vie sa sústrediť na jednu
činnosť aspoň 20 minút a vie ju aj dokončiť. Začína spontánny záujem o čísla
a písmená.
4. Sociálna a emocionálna spôsobilosť - dieťa sa stretáva s rovesníkmi, je schopné
podriadiť sa, rešpektuje učiteľa, je primerane samostatné a primerane svojmu veku
nezávislé od rodičov. Pri príchode vie pozdraviť, vie si po sebe upratať hračky a nemá
problém hračky požičať. Vie rozoznať hru od povinnosti, vie spolupracovať. Dokáže
hovoriť o svojich želaniach, ale aj o tom, čo ho trápi.
Čo by mal vedieť budúci prvák?
správne vyslovovať všetky hlásky, vysloviť krátke slovo samostatne po hláskach
vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách
interpretovať obsah krátkej rozprávky
poznať naspamäť detskú pesničku alebo básničku
spočítať predmety do desať
skákať na jednej nohe, behať, preliezať, chytať a hádzať loptu, robiť kotrmelce
kresliť pevné a neroztrasené línie, nakresliť postavu so všetkými základnými znakmi
(hlava, krk, trup, ramená atď.)
vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary
poznať základné farby (červená, zelená, žltá, modrá atď.)
orientovať sa v priestore, vie kde je "vpredu", "vzadu", "hore", "dole", "vpravo",
"vľavo"
poznať geometrické tvary - kruh, štvorec, trojuholník
poznať svoje meno, priezvisko a adresu
poznať dni v týždni, ročné obdobia
vydržať pri hre alebo inej činnosti 15-20 minút
dokončiť začatú prácu alebo hru
zvyknúť si na nové prostredie a osoby bez väčších problémov
hrať sa spolu s ostatnými deťmi
riešiť konflikty a spory s rovesníkmi väčšinou bez bitky, hádky a vzdorovitosti
pozdraviť, odzdraviť, poďakovať a pod.
samostatne sa obliekať, obúvať, pozapínať si gombíky a zaviazať šnúrky na topánkach
samostatne sa najesť, používať príbor
samostatne sa obslúžiť na WC
Ako môže pomôcť rodič dieťaťu v príprave do školy?
zaujíma sa o aktivity, ktoré dieťa robilo v MŠ, komunikuje s triednou učiteľkou,
všíma si vystavené práce svojho dieťaťa
rozpráva sa s dieťaťom o činnostiach, ktoré v ten deň robilo v MŠ, zaujíma sa o to, čo
sa naučilo
vo voľnom čase s dieťaťom hrá spoločné hry, vyberá aktivity, ktoré ich vzájomne
tešia, ale aj tie, ktoré pomáhajú dieťaťu trénovať činnosti, v ktorých sa mu celkom
nedarí
povzbudzuje dieťa do činností, v ktorých potrebuje častejší tréning
pri poruchách reči navštevuje s dieťaťom logopéda a podľa jeho usmernení pravidelne
trénuje správnu výslovnosť
dodržiava pravidelnosť v činnostiach - režim dňa je zosúladený s režimom MŠ
(príchod do MŠ, dostatočný priestor na hru, ale aj cielené vzdelávanie, čas stravovania
a odpočinku a pod.)
zabezpečuje pravidelnú návštevu dieťaťa v MŠ
umožňuje dieťaťu navštevovať záujmové krúžky
vedie dieťa k samostatnosti a zodpovednosti
Ak máte pochybnosti, či vaše dieťa zvládne požiadavky školy, spýtajte sa pedagógov
v MŠ, alebo sa môžete poradiť s odborníkmi v CŠPP.
Spracovala: PhDr. Daniela Žilinčíková CPPPaP Banská Bystrica 2019